خبرنگار پرتغالی: محبوبیت طارمی نگاهها را به ایران جلب کرد
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۶۷۵۹
علی حاجی سالم- به گزارش خبرگزاری فارس، شنبه شب در جشن قهرمانی پورتو در ورزشگاه دراگائو، مهدی طارمی با پرچم کشورمان وارد زمین شد تا با تشویق، شور و هیجان هواداران حاضر همراه شود. او با ژستی خاص مقابل دوربینها به لوگوی تیم پورتو اشاره کرد و به منتقدان خودش و باشگاه اسپورتینگ دوباره علامت هیس نشان داد و تقاضا کرد که در برابر درخشش او سکوت کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طارمی در این فصل برای پورتو همه کار کرد و مهره اصلی و تمامعیار برای کونسیسائو بود. از 34 بازی فصل، 32 بازی انجام داد و میانگین بیش از 76 دقیقه در زمین حضور داشت. 20 گل زد، 13 پاس گل داد تا روی بیش از 40 درصد گلهای پورتو تاثیر اصلی بگذارد. به یکی از 6 مهاجم برتر فوتبال اروپا بدل شد تا نامش در کنار کریم بنزما، کیلیان امباپه و محمد صلاح قرار گرفت.
ستاره کشورمان چندین بار روی جلد روزنامههای پرتغالی رفت و مورد تمجید همگان در این کشور قرار گرفت. به ستاره محبوب پورتو بدل شد تا بارها نامش از سوی طرفداران با صدای بلند تشویق شود. وقتی پیراهنش را به یکی از هواداران خانم پورتو داد، آن هوادار اشک شوق ریخت تا نشان دهد، محبوبیت طارمی در پورتو به چیزی فراتر از انتظار بدل شده است.
سایت پورتو او را پادشاه ایرانی خواند و آنالیزگر سایت آمریکایی او را مثل ببر کلمبیاییها یعنی رادامل فالکائو در پورتو دانست و مهاجم کشورمان را با کریم بنزما، ستاره دنیا قیاس کرد. رسانههای پرتغالی او را یکی از بهترین بازیکنان پورتو دانستند و با «هالک» مقایسه کردند و برخی دیگر نیز از طارمی به عنوان ستون تیم کونسیسائو نام بردند.
در میانه فصل آمار گلزنیاش افت کرد ولی تسلیم نشد، بازیکنان پورتو نیز از او حمایت کردند، رسانههای حامی پورتو به تشویق او پرداختند تا به روزهای خوب خودش بازگردد.(مصاحبه فارس با خبرنگار پرتغالی در این خصوص را در اینجا بخوانید) 6 بازی در لیگ پرتغال گل نزد، برخی از او انتقاد کردند ولی در اُکلاسیکو به تمام انتقادات پاسخی محکم داد و به مسیر گلزنی بازگشت.
این اتفاق در اواخر فصل نیز تکرار شد، وقتی در رقابت اسپورتینگ و پورتو برای قهرمانی، تیم حریف رسم جوانمردی را زیر پا گذاشت و خواست برای متوقف کردن گلزنیهای طارمی، به او لقبی زشت نسبت دهد. طارمی بدون اینکه اسیر حاشیهها شود به مصاف پورتیموننزه رفت و با هتتریک دیدنی پاسخی کوبنده به تمام آنها داد. آنهایی که معتقد بودند که طارمی تنها بلد است پنالتی بگیرد. مقابل آنها ایستاد و با درخشش خود آنها را ساکت کرد.
در همین راستا با خبرنگار نشریه اوجوگو، (رسانهای معتبر در شهر پورتو و کشور پرتغال) صحبت کردیم. با «فرانسیسکو سِبه» که مقالات زیادی در خصوص عملکرد این فصل پورتو و درخشش مهدی طارمی نوشته است. او شنبه شب در ورزشگاه دراگائو حضور داشت و شاهد جشن قهرمانی پورتو و مهدی طارمی بود.
*طارمی یک بازیکن تیمی بود و با دیگر بازیکنان بسیار همکاری و هماهنگی داشت
*ستاره ایرانی نیروی زیادی به پورتو تزریق کرد
*کونسیسائو در همه پست از او استفاده کرد و به همین علت او را بازیکنی باهوش خواند
*ستاره ایرانی محبوبترین بازیکن پورتو در میان هواداران است
*مردم پرتغال به خاطر طارمی کنجکاوند بازی تیم ملی ایران را ببینید
*نیمکت نشینی علیرضا بیرانوند در بواویشتا تعجببرانگیز بود
*علیپور یکی دیگر از مهاجمان باکیفیت ایرانی در پرتغال است
*محبی جای پیشرفت در لیگ پرتغال دارد
*طارمی درهای ورود برای حضور ایرانیها به لیگ پرتغال و اروپا را باز کرد
*به هیچ وجه در بازی تیم نیازمند مقابل پورتو تبانی مفهومی ندارد
فارس: پورتو جشن قهرمانی گرفت و مهدی طارمی در این جشن حضور داشت.نظرت در این باره چیست؟
دقیقاً؛ شنبه شب ، شبی طولانی بود. چون زمان بازی هم زود بود، خیلی از طرفداران توانستند این مسابقه و جشن قهرمانی را تماشا کنند.
فارس: برای اولین بار در تاریخ پورتو، این تیم در لیگ پرتغال به امتیاز 91 رسید و بهترین فصلش را به ثبت رساند.
یک افتخار بزرگ در تاریخ پورتو و رقابت فوتبال در لیگ پرتغال بدست آمد. 91 امتیاز از سوی پورتو نشان میدهد که این تیم چه سلطهای در لیگ پرتغال بهدست آورده و نسبت به سایر تیمها چقدر لایق قهرمانی است. این تیم شایسته قهرمانی در لیگ پرتغال بود و این امتیاز و این اختلاف بیانگر چنین موضوعی است. در خصوص طارمی باید بگویم که او یک بازیکن بسیار مهم برای پورتو در این فصل بود. بالاتر از هر چیزی، او یک بازیکن تیمی بود و با دیگر بازیکنان بسیار همکاری و هماهنگی داشت. در تمام بازیها نهایت توان و تلاش خود را به کار گرفت و کاملا پرفشار و جنگنده بازی کرد که مهمترین نکته اوست.
فارس: چقدر این قهرمانی و درخشش پورتو متاثر از عملکرد تهاجمی مهدی طارمی است؟
مشخصاً. طارمی بهترین گلزن پورتو با 20 گل است و از لحاظ فردی بسیار موفق کار کرد ولی به نظرم بیش از هر چیزی یک بازیکن تیمی بود. همانطور که گفتی، طارمی قدرت و جنگندگی بالایی داشت و به تیم نیروی زیادی تزریق کرد. او باعث شد تا پورتو در این فصل قدرت زیادی پیدا کند و مثل یک فنر قابلیت ارتجاعی داشته باشد.
فارس: نظرت درباره نقش طارمی در تیم پورتو چیست؟
او هم در پست مهاجم نوک بازی کرد و هم در پست وینگر چپ و در برخی بازیها در پست شماره «10» به پورتو کمک کرد. کونسیسائو این مسئله را به او سپرد و مدعی شد که طارمی بازیکنی بسیار باهوش است. آمارها، بازیها و عملکرد او گواه این نکته هم است که بازیکن ایرانی چقدر هوش بالایی دارد.
فارس: لوئیز دیاز در پنجره زمستانی با 60 میلیون یورو از پورتو راهی لیورپول شد. او خیلی زود به عنصری مهم در تیم کلوپ لقب گرفت و توانست در ترکیب اصلی لیورپول به درخشش بپردازد. این بازیکن کلمبیایی در پورتو نیز عملکردی عالی داشت و توانست بالاتر از طارمی تاثیرگذارترین بازیکن پورتو در نیم فصل اول شناخته شود. چه تفاوتی در بازی طارمی در حضور دیاز و پس از انتقال او در تیم پورتو وجود داشت؟ طارمی چقدر در تداوم پیروزیهای پورتو در زمان انتقال دیاز به لیورپول اثرگذار بود؟
لوئیز دیاز مهمترین و تاثیرگذارترین بازیکن پورتو تا زمان جداییاش بود. نمیتوان گفت که طارمی بار تیم را پس از دیاز به دوش کشید ولی نقشی اساسی و مهم در پورتو ایفا کرد. او پس از جدایی دیاز و انتقال این بازیکن به لیورپول بسیار به تداوم پیروزیهای پورتو کمک کرد. همانطور که گفتم، مهدی طارمی یک بازیکن همهکاره است. بازیکنی که میتواند در نقشهای متفاوت در زمین، خیلی زود سازگار شود و خیلی مناسب در پستهای متفاوت اثرگذار ظاهر شود. این، توانایی او بود که به کونسیسائو اجازه میداد که در نقشهای متفاوت از طارمی استفاده کند. سرمربی پورتو از طارمی در بازیهای متفاوت با نقشی جدید و متناسب با بازی استفاده میکرد و به نوعی نقش طارمی روز به روز مشخص میشد. طارمی در این فضا کیفیت خود را حفظ کرد و توانست به گلزنی خود ادامه دهد. او به پورتو کمک کرد تا در زمان انتقال دیاز به لیورپول، کیفیت تیم حفظ شود. باز هم تکرار میکنم که باشگاه پورتو نسبت به جدایی دیاز واکنش خوبی داشت و توانست با همکاری و قدرت همه بازیکنان پاسخی مثبت به اتفاقات تاکتیکی بدهد و از تمام ظرفیت تیم استفاده کند.
فارس: فیلمهایی از باشگاه پورتو منتشر شد که هواداران با صدای بلند نام مهدی را تشویق کردند. چقدر طارمی در پرتغال محبوب است؟ او با پرچم ایران در جشن قهرمانی حاضر شد. به نظرت چقدر این موضوع به شناخت مردم پرتغال نسبت به کشور ایران کمک کرد؟
حقیقت این است که طارمی وقتی پرچم ایران را در جشن قهرمانی روی دوشش انداخت به این معناست که چقدر کشورش را دوست دارد و عاشقانه این کار را انجام میدهد. در مورد محبوبیت طارمی باید بگویم که او محبوبترین بازیکن پورتو است. بیش از هر کسی در پورتو ، همه طارمی را دوست دارند. راستش را بگویم، در طول جشن قهرمانی، او بیشترین تشویق را از سوی هواداران گرفت. به خاطر گلهایش و شخصیتی که دارد به شدت در پورتو محبوب است. رقیبان از او انتقاد کردند و به نظرم همین موضوع باعث شد تا حمایت و علاقه طرفداران پورتو بیشتر شود. این اتفاق باعث شد تا هواداران پشت طارمی دربیایند و محبوبیت او بیشتر شود. واقعا باید از او تشکر کرد.
فارس: چقدر حضور طارمی باعث شد تا مردم پرتغال به فوتبال و کشور ایران نگاه کنند؟
من معتقدم که چنین بازیکن محبوبی و با این خصیصههای اخلاقی باعث میشود که طرفداران به تیم ملی او نیز نگاه کنند. اکنون به نظرم خیلیها به بازی تیم ملی ایران نگاه میکنند تا عملکرد او را ببینید. بسیاری کنجکاوند تا ببینند مهدی طارمی در تیم ملی ایران چه عملکردی از خود به نمایش میگذارد. به همین دلیل حضور او باعث شده تا بازیهای تیم ملی ایران نیز در کشور پرتغال دیده شود.
فارس: بیاییم در خصوص دیگر لژیونرهای ایرانی صحبت کنیم. علی علیپور در ماریتیمو، پیام نیازمند در پورتیموننزه، محمد محبی در سانتاکلارا و مهمتر از همه علیرضا بیرانوند در بواویشتا. آیا بازی آنها را هم دنبال میکردی؟
درباره دیگر بازیکنان ایرانی در لیگ پرتغال باید بگویم که بله آنها را دنبال میکردم و بیش از هر چیزی برایم نیمکت نشینی بیرانوند تعجب آور بود. باید تایید کنم که من خودم هم از اینکه بیرانوند در بواویشتا نیمکت نشین شد متعجب شدم. از این مسئله تعجب کردم که چرا بیرانوند نتوانست جایگاهش در تیم بواویشتا را بدست آورد.
فارس: علت عدم موفقیت بیراوند در بواویشتا به نظرت چه بود؟
از جایی که من میدانم و شناخت دارم، به نظرم بیرانوند ظرفیت و توانایی حضور در دروازه بواویشتا را داشت. او این کیفیت را داشت که بتواند در ترکیب اصلی بواویشتا حاضر شود ولی اینکه چرا نشد را نمیدانم. این اتفاق رخ نداد و همه میدانیم که تصمیم آخر با مربی است. همه میدانیم که حرف آخر را مربی میزند.
فارس: عملکرد دیگر بازیکنان ایرانی در لیگ پرتغال را چگونه ارزیابی میکنی؟
علیپور یکی دیگر از مهاجمان باکیفیتی ایرانی بود که به لیگ پرتغال آمده است. او برای ماریتیمو 8 گل زد که خوب است ولی عالی نیست. او گلهای کافی زد ولی میتوانست بهتر هم باشد. البته معتقدم فصل برای او با این نکته به پایان رسید که علیپور قدرت خوبی در تمامکنندگی توپها دارد. او این مسئله را ثابت کرد.
فارس: محبی چطور؟
محبی در حال پیدا کردن جایش در سانتاکلارا است. با این حال معتقدم با مربیگری ماریو سیلوا او میتواند پیشرفت کند. ظرفیت این بازیکن بیش از اینهاست و به نظرم در این تیم رشد خواهد کرد.
فارس: چقدر حضور طارمی کمک کننده برای حضور ایرانیها در پرتغال است؟
باید بگویم که موفقیتهای اخیر طارمی باعث شده تا درهای زیادی برای ورود بازیکنان ایرانی به لیگ پرتغال باز شود. درخشش او این اعتماد را به وجود آورده تا ایرانیها به لیگ پرتغال و اروپا برسند. چیزی که الان هم در حال رخ دادن است.همین اسامی که ما در حال صحبت کردن در خصوص آنها هستیم ثابت میکند که راه طارمی ادامه دار بوده و توانسته درها را برای این حضور این بازیکنان باز کند.
فارس: بازیهای نیازمند را هم دنبال کردی؟
در خصوص نیازمند باید بگویم که خیلی من او را نمیشناسم و بازیهای او را دنبال نکردم. تنها جایی که یادم است بازی پورتو و پورتیموننزه بود که 7 بر صفر شد. میدانم که او به تیم ملی نیز دعوت شده است.
فارس: در آن بازی در برخی رسانههای پرتغالی مطرح شد که پورتو و پورتیموننزه تبانی کردهاند. نظرت در خصوص اینباره چیست؟
من فکر نمیکنم تبانی موضوعیتی داشته باشد. پورتیموننزه این فرصت را داشت تا به برخی بازیکنان خود استراحت بدهد و به بازیکنان دوم خود بازی دهد.آنها به دنبال هدفی مهمتر بودند و به همین دلیل ترکیب دستخوش تغییرات شد. بازی به نظرم در آن روز برای پورتیموننزه خوب پیش نرفت ولی تصمیم مربی بود که چنین چینشی را اتخاذ کند. من اصلا فکر نمیکنم که موضوع تبانی اصلا درست باشد و اصلا بتوان در خصوص این موضوع اظهارنظر کرد.
به گزارش فارس، پورتو در این فصل با 91 امتیاز قهرمان شد تا سیامین قهرمانی خود را جشن بگیرد. در 5 سال اخیر این تیم 3 بار قهرمان پرتغال شده و میخواهد به این روند صعودی خود تداوم ببخشد. بسیاری از انتقال طارمی به تیمهای دیگر اروپایی صحبت میکنند ولی هنوز چیزی مشخص نیست. طارمی در پورتو بسیار محبوب بوده و به مرد اصلی کونسیسائو نام گرفته است. مربی که به گزینه جانشینی پوچتینو در پاریس بدل شده است و باید دید چه اتفاقی برای پورتو رخ خواهد داد.
فصل برای طارمی هنوز تمام نشده و پورتو این شانس را دارد تا در این فصل دبل کند. یکشنبه آینده در فینال جام حذفی فوتبال پرتغال، پورتو به مصاف توندلا خواهد رفت تا یک جام دیگر به تالار افتخارات اضافه کند و مهدی طارمی نیز بتواند سومین جام اروپایی خود را بدست آورد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: مهدی طارمی طارمی عملکرد طارمی در پورتو عملکرد طارمی در فصل 2021 2022 پورتو خبرنگار پرتغالی مطبوعات پرتغال دیگر بازیکنان لیگ پرتغال لیگ پرتغال تیم ملی ایران باید بگویم بازیکن پورتو جشن قهرمانی مهدی طارمی باعث شد یک بازیکن بازی ها بدل شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۶۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف میزند...
به گزارش همشهری آنلاین، با این حال اگر از طرفداران تیلور سوئیفت سوال کنید که علت علاقهشان به این هنرمند چیست؟ احتمالا پاسخ دهند که چون میتوانند با ترانههای او همزاد پنداری کنند و به راحتی خود را به عنوان راوی ترانههایش تصور کنند اما در کنار این ویژگی نمیتوان ارتباط عمیق سوئیفت با طرفدارانش را نادیده گرفت؛ چراکه او هنرمندی است که اگر یکی از سوپر طرفدارانش در آسیا بیماری لاعلاجی داشته باشد و نیاز به کمک مالی داشته باشد، حمایت خود را دریغ نمیکند و چه بسا که به دیدن آن طرفدار برود. همچنین ارتباط او در فضای مجازی با طرفدارانش غیر قابل انکار است، ارتباطی از جنس لایک کردن پستهای طرفدارانش در فضای مجازی گرفته تا اشتراکگذاری آن پستها.
اما چرا امروز از تیلور سوئیفت مینویسیم؟ در هفتههای اخیر سونامی اخباری از جدیدترین آلبوم سوئیفت به نام «The Tortured Poets Department» در فضای مجازی منتشر شد که از ثبت چندین رکورد جدید به نام این هنرمند میگفت.
در حقیقت سوئیفت با انتشار یازدهمین آلبوم استودیویی خود رکورد بیشترین پخش آلبوم، آهنگ و هنرمند را در یک روز در Spotify و سایر پلتفرمهای موسیقی به ثبت رساند؛ رکوردی که با بیش از ۳۰۰ میلیون استریم (پخش آنلاین موسیقی) آلبوم جدید او طی یک روز به ثبت رسیده است.
اما این تنها رکوردی نبود که یازدهمین آلبوم استودیویی سوئیفت در کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار در Spotify شکست. بلکه اولین تکآهنگ آلبوم جدید او به نام «Fortnight» با حضور «پست مالون» رکورد بیشترین پخششده در یک روز را ثبت کرد.
سوئیفت پیش از این هم با انتشار آلبوم «Midnights» در اکتبر ۲۰۲۲ رکورد Spotify را برای پخششدهترین آلبوم در یک روز و پخششدهترین هنرمند در یک روز را در اختیار داشت. این آلبوم همچنین در سایر پلتفرمهای پخش موسیقی، رکورد بزرگترین آلبوم پاپ تمام دوران را با استریمهای روز اول در Apple Music شکست. همچنین این آلبوم در اولین روز انتشار خود به پرمخاطبترین آلبوم آمازون موزیک تبدیل شد.
اما پس از خواندن این اخبار درباره سوئیفت، شاید برای شما هم سوال شود که سوئیفت دقیقا چرا تا این حد محبوب است که طی یک روز جدیدترین آلبومش با ۳۰ قطعه موسیقی، بیش از ۳۰۰ میلیون بار در اسپاتیفای شنیده میشود؟
پیش از پاسخ به این سوال باید گفت که نمیتوان با وجود تور پرطرفدار Eras، تسخیر جایگاههای نخست چارت موسیقی بیلبورد آمریکا، ثروت میلیارد دلاری، ۱۲ جایزه گرمی، تأثیر گسترده او بر فرهنگ موسیقی پاپ و موفقیت احیای آلبومهای قبلیاش، شهرت و موفقیت عظیم سوئیفت را انکار کرد؛ موفقیتی که تصادفی نیست.
در ادامه اما نگاهی خواهیم داشت به علت محبوبیت جهانی سوئیفت در جهان از نگاه چند کارشناس و منتقد موسیقی آمریکایی.
عکس | تیلور سوئیفت شخصیت سال تایم ٢٠٢٣ شد
موسیقی سوئیفت
توبی کوئینزبرگ که یک کارشناس موسیقی مشهور است، میگوید: «نمیتوانیم درباره موفقیت تیلور سوئیفت بدون اذعان به توانایی استثنایی او در نوشتن آهنگهایی که آشنا و در عین حال متمایز، قابل دسترس و معمولی هستند صحبت کنیم. تاکید بر این نکته مهم است که نوشتن آهنگی مانند آهنگهایی که تیلور مینویسد، فوقالعاده دشوار است. حتی یک بار انجامش هم سخت است، حال تصور کنید بخواهید طی یک آلبوم این کار را انجام دهید! اگرچه که سوئیفت نزدیک به دو دهه است که در آلبومهای متوالی این کار را انجام میدهد.»
درو نوبیل نیز که یک دانشیار تئوری موسیقی است، میگوید: «تیلور سوئیفت در نوشتن موسیقی واقعاً خوب است. این امر غیرقابل انکار است. او میداند که چگونه یک ملودی بسازد. موضوعات آهنگهای او بسیار مرتبط است. من یک مرد ۳۸ ساله هستم و میتوانم به آهنگهای او، حتی آهنگهایی که در ۲۰ سالگی نوشته است، گوش دهم و با آنها ارتباط برقرار کنم.»
همه کاره بودن او
سوئیفت به طرز ماهرانهای ژانرهای مختلفی مانند کانتری، پاپ، آلترناتیو و فولکلور را در زندگی حرفهای خود تجربه کرده است. نوبیل و کونیگزبرگ میگویند که تسلط بر این توانایی برای تکامل دشوار است، اما او موفق شد و توانست همچنان کاراکتر «تیلور سوئیفت» را حفظ کند.
سوئیفت که در اصل یک هنرمند ژانر کانتری بود، ابتدا با آلبوم «قرمز» (Red)، فضای کاری خود را به موسیقی پاپ آغشته کرد. او در این آلبوم با مکس مارتین که یکی از تهیهکنندگان مطرح آمریکا است، همکاری کرد.
در حالی که فضای کلی آلبوم «قرمز» پاپ بود اما در آلبوم از سازهای بانجو استفاده شده بود و سوئیفت سبک و سیاق کانتری را در خواندن آهنگها حفظ کرد. سوئیفت اما در آلبوم «۱۹۸۹» خود طی اقدامی بیسابقه، به طور کامل ژانر کانتری را کنار گذاشت. در حقیقت او با این کار برای همیشه کانتری را از کار خود حذف کرد و در قالب یک هنرمند جدید در اوج کاری خود ظاهر شد.
البته او به داستان سرایی خود در آثار غیرکانتری که یکی از ویژگیهای بارز موسیقی کانتری است، ادامه داد و با همین ترفند توانست آن طرفدارانی که او را به خاطر سبک کانتریش دنبال میکردند، نگه دارد. به هر حال او یک داستانسرای عالی است، چه داستانی تخیلی در مورد کسی که شوهرش را به قتل رسانده باشد و چه داستانی درباره روابط عاطفی خودش.
هنگامی که دو آلبوم «evermore» و «folklore» در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، جهان بار دیگر شاهد تسلط سوئیفت در تغییر ژانر، از پاپ به فولک و آلترناتیو بود.
نوبیل درباره این اقدام میگوید: «اگر هنرمندان از ژانر اصلی خود دور شوند، اغلب اوقات طرفداران شورش میکنند اما سوئیفت این ریسک را کرده است و این باورنکردنی است.»
هوش تجاری سوئیفت
کونیگزبرگ میگوید: «موفقیت در صنعت موسیقی صرفاً به موسیقی مربوط نمیشود، بلکه در مورد تجارت است و مهارتهای تجاری تیلور شگفتانگیز است».
درحقیقت از توانایی او در ساخت ماهرانه برند خود گرفته تا حرکتهای استراتژیکش، سوئیفت ثابت کرده است که هم یک هنرمند موفق است و هم یک تاجر. به عنوان مثال، تصمیم او برای تولید فیلمی از تور اخیرش (Eras tour) نتایج خارق العادهای داشت. این فیلم که در ماه اکتبر به سینماها رفت، «پرفروشترین فیلم کنسرت» است که در افتتاحیه ۹۲.۸ میلیون دلار درآمد داشت.
همچنین بازاریابی رسانههای اجتماعی سوئیفت او را در جایگاه بالای هنرمندان موسیقی مینشاند؛ درحقیقت او از ابتدای فعالیت خود ارتباط با طرفدارانش در رسانههای اجتماعی را انجام داد که در آن زمان غیرعادی بود.
حرکت درخشان سوئیفت
از اقدام سوئیفت برای ضبط مجدد و انتشار مجدد آلبومهای اولیهاش به طور گستردهای به عنوان یک تصمیم هوشمندانه یاد میشود. این تصمیم ناشی از اختلاف عمومی سوئیفت با شرکت ضبط قبلی خود، Big Machine، و مالک آن Scooter Braun است. در سال ۲۰۲۰، براون حقوق اصلی ضبطهای تیلور سوئیفت را فروخت و در اقدامی تلافیجویانه بیسابقه، سوئیفت آلبومهای خود را دوباره ضبط کرد و بدین ترتیب کنترل شخصی بر حقوق اصلی ضبطهای جدید به دست آورد.
در حالی که سوئیفت خاطرنشان میکند که همه اینها برای برگرداندن حقوق هنرمندان بوده است اما ثابت شده است که یک تصمیم تجاری درخشان بود. درحقیقت آلبومهای تازه ضبطشده بسیار محبوب بوده و موجب حمایت از تور Eras و افزایش تعهد طرفداران به او شدند.
آینده نگری او
نوبیل میگوید سوئیفت درک ذاتی از خواستههای مخاطبانش دارد و این توانایی میتواند توضیح دهد که چرا موفقیت زیادی کسب کرده است. او سه لحظه را دلیل شیدایی امروزی سوئیفتیها میداند:
۱۹۸۹
زمانی که آلبوم «۱۹۸۹» در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، موسیقی الکترونیک (EDM) چارت ۴۰ موسیقی برتر را تسخیر کرده بود. آهنگهای زد و کالوین هریس با آهنگهای پردازش شده توسط کامپیوتر و صدای ترکیب شده در صدر جدول قرار داشتند. با توجه به محبوبیت فزاینده EDM، نوبیل میگوید که دوستداران موسیقی میل به چیزی داشتند که علاقه آنها به موسیقی پاپ «dance-y» را برآورده میکرد و در عین حال بیانی معتبر از شخصیت یک هنرمند بود. او استدلال میکند که این اتفاق در آلبوم «۱۹۸۹» سوئیفت رخ داد.
شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰
نوبیل میگوید در طول قرنطینه همهگیر سال ۲۰۲۰، سوئیفت با انتشار غافلگیرکننده دو آلبوم folklore و evermore در ژانر indie folk حال و هوای طرفدارانش را مجذوب خود کرد. سوئیفت با انحراف آشکار از موسیقی پاپ به دنبال همکارانی با تجربه در ژانرهای جدید برای کار روی آلبومها شد؛ تصمیم هنری دیگری که آن هم یک تصمیم تجاری موفق بود.
کونیگزبرگ میگوید: «این اقدام دقیقاً همان چیزی بود که فرهنگ در آن زمان به آن نیاز داشت؛ یک آلبوم متفکر و تأمل برانگیز که منعکسکننده حس غالب انزوای اجتماعی است.»
فولکلور در سال ۲۰۲۰ به پرفروشترین آلبوم ایالات متحده تبدیل شد و همانطور که نوبیل توضیح میدهد، این موفقیت تصادفی نبود.
او ادامه میدهد: «طرفداران با این آهنگها دوباره بیرون از خانه بودند و زیبایی طبیعت را کاوش میکردند؛ آهنگهایی که صدایی روستایی داشتند و درباره رودخانهها و درختان صحبت میکردند. او همیشه توانسته از چیزی که همه ما آرزوی آن را داریم استفاده کند.»
تور era
نوبیل میگوید دو نیروی فرهنگی را میتوان به عنوان مدرکی برای موفقیت تور Eras بررسی کرد؛ یک اینکه در دنیای پس از همه گیری، مردم برای تجربه کنسرت زنده گرسنه بودند و دوم اینکه ما به عنوان یک جامعه، در میان انزوای فزاینده خود به دلیل کار از راه دور، رسانههای اجتماعی و سکولاریزاسیون رو به رشد، درصدد تجربههای جمعی هستیم. شرکت در یک کنسرت با دهها هزار نفر دیگر که آنها نیز با آهنگهای تیلور سوئیفت بزرگ شدهاند، بسیار عمیقتر از قدردانی از موسیقی اوست، بلکه میگوید «شما بخشی از یک جنبش هستید».
آیا می توان از موفقیت سوئیفت تقلید کرد؟
خیر.
نوبیل معتقد است که سوئیفت هر حرکتی را برای مواجهه با یک لحظه خاص طراحی کرده است و اگر آنها در زمانهای دیگری انجام میداد، احتمالاً از موفقیت یکسانی برخوردار نمیشد. به عنوان مثال، اگر فولکلور در سال ۲۰۱۹ منتشر می شد، تأثیر مشابهی نداشت. اینگونه نیست که او از دیگران برتر باشد؛ بلکه در کتگوری قرار دارد که افراد کمی شامل آن میشوند، توانایی عالی او در نوشتن موسیقی که با این لحظات فرهنگی ترکیب شدهاند، ترکیب نادری است.
بیانسه از هنرمندانی است که به چنین موفقیتی نزدیک شده است اما نژاد تأثیر زیادی در جهانی نشدن هنر او در این وسعت دارد، اگرچه که برای یک سفیدپوست چنین چیزی مطرح نیست.
وقتی تیلور سوئیفت در مورد پایان رابطه عاطفی خود صحبت می کند، تصور این است که او به طور کلی درباره این مسئله صحبت میکند. ولی وقتی بیانسه درباره خیانت شوهرش به او و نحوه کنار آمدن با آن صحبت میکند، به روایت او به چشم روایتی از روابط سیاهپوستان نگاه میشود. دلیل اینکه میتوانیم تیلور سوئیفت را نماینده همه ببینیم این است که او بلوند و سفیدپوست است و نژاد برایش مطرح نیست؛ در صورتی که بیانسه سیاهپوست است و نژاد دارد.
البته در نهایت فراموش نکنیم که تا حدی هم علاقه بالای طرفداران به سوئیفت به شیدایی میمانند و نمیتوان به هیچ وجه او را بزرگترین هنرمند عصر حال حاضر خواند، چرا که در این صورت باید با بزرگانی مانند پینک فلوید یا بیتلز مقایسه شود که اصلا موجه نیست.
آنچه جای بحث ندارد این است که ژانر پاپ در دوران تیلور سوئیفت است، داستانی عاشقانه از موفقیتهای برتر و موفقیت افسونکننده که بر درخشش او به عنوان یک تاجر تأکید میکند و بهطور استراتژیک صنعت موسیقی را با هنرمندی و زیرکی هدایت میکند.
کد خبر 848295 منبع: ایسنا برچسبها موسیقی ایرانی خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا